Avocado’s: waarschijnlijk het meest perfecte voedsel ter Wereld

avacado'sWist je dat avocado’s het meest perfecte voedsel ter wereld word genoemd? en dat het veel voordelen heeft voor je gezondheid?Het heeft deze onderscheiding gekregen omdat voedseldeskundigen niet alleen beweren dat het alles bevat wat een mens nodig heeft om te overleven maar ze hebben ook ontdekt dat hij bijdraagt ter preventievan en bestrijding van Alzheimer, kanker, hart-en vaatziekten, diabetes en andere aandoeningen.
De avocado (Persea gratissima of P. americana) komt oorspronkelijk uit Puebla, Mexico en zijn eerste gebruik dateert van 10.000 voor christus . Sinds 900 na christus werd de avocado boom gekweekt en geteeld in Midden-en Zuid-Amerika. in de 19e eeuw maakte de avocado zijn intrede in Californië en is sindsdien uitgegroeid tot een zeer succesvol commercieel gewas. Vijfennegentig procent (95%) van de Amerikaanse avocado’s worden geteeld in Zuid-Californië.alleen claimen dat het alles bevat voor een mens om te overleven, het is ook gebleken dat het bijdraagt bij het voorkomen van Alzheimer, kanker, hart-en vaatziekten, diabetes en andere gezondheidsproblemen.

De avocado, ook wel de alligator pear, is een vezelrijk, natrium-en cholesterol-vrij voedsel dat bijna 20 essentiële voedingsstoffen, zoals vezels bevat, is rijk aan gezonde mono- en meervoudig onverzadigde vetten (zoals omega-3 vetzuren), vitamine A, C, D, E, K en B vitaminen (thiamine, riboflavine, niacine, pantotheenzuur, biotine, vitamine B-6, vitamine B12 en foliumzuur) – en kalium.

Levensmiddelen die van nature rijk zijn aan omega-3 vetzuren, zoals avocado’s, worden algemeen erkend als het geheim van een gezond hart, briljante hersenen en adelaars ogen.

Dr Daniel G. Amen, een klinisch neuroloog, psychiater, brain-imaging expert en auteur van de New York Times bestseller Change Your Brain, Change Your Life, telt avocado’s bij een van de top hersen-gezonde voedingsmiddelen die kunnen helpen bij de ziekte van Alzheimer te voorkomen.

Dit is niet alleen vanwege de de voordelen op de gezondheid van de in de avocado aanwezige omega-3 vetzuren maar ook vanwege zijn….

Vitamine E-gehalte – Een internationaal tijdschrift genoemd de ziekte van Alzheimer en Associated Disorders, bracht van zijn bevindingen verslag uit van jaren van klinische studies – hoge doses vitamine E kunnen vrije radicalen en de opbouw van eiwitten aan het geheugenverlies bij Alzheimer patiënten neutraliseren; De symptomen van de ziekte van Alzheimer in de vroege stadia omkeren en de progressie van de ziekte vertragen.

Het Foliumzuur gehalte – helpt de vorming van verwarde zenuwvezels geassocieerd met Alzheimer te voorkomen.

De voordelen op de gezondheid van de avocado zijn te talrijk om op te noemen.

Maar hier staan nog  slechts een paar Meer gezondheidsvoordelen van de Avocado die zijn Voedingsprofiel Biedt:

  • Enkelvoudig onverzadigde vetten:  Deze soorten vetten helpen bij het onder controle houden van triglyceriden in het bloed, verlaagd de cholesterol en houd diabetes onder controle.
  • Foliumzuur: Dit in water oplosbare vitamine B bevordert een gezonde cel-en weefsel ontwikkeling. Volgens het National Institute of Health Office van voedingssupplementen, “Dit is vooral belangrijk tijdens perioden van snelle celdeling en groei zoals in de kindertijd en de zwangerschap. Foliumzuur is ook essentieel voor metabolisme van homocysteïne en helpt bij het handhaven normale niveaus van dit aminozuur. “
  • Luteïne: Dit is een carotenoïde (natuurlijke pigment) die beschermt tegen cataract en bepaalde vormen van kanker, en vermindert het risico van macula degeneratie, de voornaamste oorzaak van blindheid bij volwassenen van 65 jaar en ouder. Avocado’s bevatten 3 of meer keer zoveel luteïne zoals gevonden in andere gemeenschappelijke groenten en fruit.
  • Oliezuur en Kalium: Beide voedingsstoffen helpen ook bij het verlagen van cholesterol en het risico op een hoge bloeddruk.

Je kunt avocado’s met zijn vele voordelen toevoegen aan je dieet op vele manieren:

1. De makkelijkste manier is om de avocado in tweeën te snijden en te bestrooien met verschillende seizoenskruiden of ahornsiroop
2. Hak de avocado en voeg deze toe aan een salade, of gebruik het als een topping of bij garnering voor soep.
3. Prak een avocado fijn en verdeel het op brood  (in plaats van boter of roomkaas).
4. Snij een avocado doormidden en vul de kleine holte (links nadat u de put te verwijderen) met uw favoriete gezonde topping zoals gekruide rijst of couscous.
5. Maak een avocado dressing of de wereldwijd bekende guacamole dip om smaak toe te voegen aan rauwe of gestoomde groenten. Je kunt eenvoudig veel avocado recepten online vinden.

Gemengd met fruit zijn avocado’s een heerlijke snack, bijgerecht of nagerecht en is het een zeer voedzame babyvoeding die “goede vetten” bevat wat weer goed is voor de ontwikkeling van de hersentjes van de baby en de lichamelijke ontwikkeling.

Voordat je naar hartenlust gaat genieten van avocado’s is het goed om te weten dat ze wel veel calorieën bevatten vanwege hun vetgehalte Volgens WebMD.  ”Een middelgrote avocado bevat 30 gram vet, maar liefst net zoveel als ongeveer een halve hamburger.

Dat is waarom dieet deskundigen lang hebben aangedrongen om rustig aan te doen in het voordeel van minder vet bevattende groente en fruit. Maar nu bekijken voedingsdeskundigen dit nogmaals op een andere manier.

Ze zien dat merendeel van het vet in de avocado’s enkelvoudig onverzadigd zijn, oftewel de “goede” soort wat daadwerkelijk het cholesterolgehalte verlaagd. Dankzij dit nieuwe inzicht, word aangeraden om meer avocado’s te eten.



Source : whydontyoutrythis.com

Geef een reactie

Connect with Facebook

Close
Please support the site
Het laatste Nieuws en de beste Tips snel en makkelijk lezen? Volg ons op Twitter, Facebook of Google+

Twitter

Facebook

Google+