Vegetarisch eten en slank de zomer in

vegetarisch en slank de zomer inAl klaar voor de zomer van 2013? Of heb je nog wat kilo’s kwijt te raken voordat de zomer begint? Of misschien wil je je lijf wel schoner maken en alle opgespaarde afvalstoffen kwijt raken van de afgelopen winter? Helemaal geen slecht idee en zelf heel eenvoudig. Vegetarisch eten is de basis van een goede gezondheid en het helpt ook nog eens om die extra opgespaarde kilo’s kwijt te raken. Op de website van planteneter staat een 28 daagse cursus over hoe je dit op een eenvoudige manier zelf kunt doen. Hieronder lees je de 12 basis stappen voor een definitieve verandering in jouw eetpatroon.

1. Drink meer water

De makkelijkste stap van alle stappen is, drink meer water. Een paar extra glazen per dag extra schoond je lichaam. Vrijwel de meeste mensen zijn gehydrateerd oftwel uitgedroogd en hierdoor houden zij veel afvalstoffen vast.
Deze afvalstoffen kun je eenvoudig kwijtraken door elke dag genoeg water te drinken. Het is het beste om dan echt puur water te drinken en geen koffie, thee of frisdran want hier zitten ook weer lichaamsvreemde stoffen in. Je wilt immers je lichaam schoonmaken en niet nog meer vervuilen.

2. Eet waterrijk voedsel

Voedsel wat waterrijk is bevat aanzienlijk minder calorieën per gewicht en zuiverd net als water ook weer het lichaam. Het is vullend en je kunt er nooit echt te veel van eten. Met waterrijk voedsel word bedoeld verse groente en vers fruit. Je zou dus simpel kunnen zeggen: eet veel groente en veel fruit! Je kunt dit vers en heel eten maar je kunt er natuurlijk ook hele lekkere smoothies van maken. bijvoorbeeld in de vorm van een groene smoothie.
Water uit dit soort voeding is van erg hoge kwaliteit omdat dit door de plant gezuiverd en gestructureerd is en bovendien verrijkt met vitaminen en mineralen. Beter water dan uit waterrijk voedsel kun je bijna niet krijgen. En precies zoals bij het drinken van water zal het je lichaam zuiveren van afvalstoffen. Het is natuurlijk geen vervanger voor het drinken van veel water maar het is een goede aanvulling.

3. Eet vezelrijk voedsel

Als je te weinig vezels eet zullen je darmen niet goed functioneren. Vezels prikkelen namelijk de darmwand, ze brengen bacteriën mee die we nodig hebben voor de vertering van ons voedsel en nemen ze afvalstoffen en gifstoffen in zich op. Je zou vezels kunnen zien als een soort spons die door je darmen gaat. Het zuigt de afvalstoffen op en voert ze mee naar buiten.
De enige voeding dat veel vezels bevat is plantaardig voedsel. Vlees, vis, melk en eieren bevatten totaal geen vezels en vertragen dus je stofwisseling. Kies dus hier ook opnieuw voor een vegetarisch en plantaardig dieet zoals:groente en fruit maar ook peulvruchten, granen, kiemen, paddenstoelen, noten en zaden.

4. Eet schoon voedsel

Heel logisch eigenlijk maar als je schoner en slanker wilt worden, stop dan met je lichaam te vervuilen. De afvalstoffen worden in ons lichaam opgeslagen in de vetcellen. Oftwel, hoe meer troep je tot je neemt, des te meer vet er nodig is om deze rommel weer op te slaan. Omgekeerd werkt dit natuurlijk ook, hoe minder troep in je lichaam, hoe minder vet er nodig is om dit op te slaan. Dus als je voedsel koopt, vermijd dan het liefst al het voedsel of voedselachtige substanties die in fabrieken geproduceerd word en on potjes, doosjes, pakjes, blikjes en flesjes zit. Wat kan je dan nog wel eten zul je misschien denken want dat is een groot deel van het voedsel uit de supermarkt. Kies daarom voor schoon eten, eten wat zo weinig mogelijk bewerkt is, het liefst van biologische teelt. Hoe lager in de voedselketen je koopt, hoe schoner je eet. Dus nogmaals, eet plantaardig en vegetarisch voedsel.

5. Eet groen

Groene bladgroente is de meest nutriënt rijke voedsel dat er is. dat wil zeggen dat het de meeste voedingstoffen per calorie bevat. Het bevat vrijwel elke vitamine, alle mineralen en wel duizenden fyto-nutriënten. Maar misschien nog wel belangrijker is dat groende bladgroente chlorofyl bevat, de groene kleurstof die zorgt voor de fotosynthese in de plant. Chlorofyl helpt de plant van zonlicht koolhydraten te maken. Het is de sleutel voor al het leven op aarde.  Je kunt chlorofyl dus zien als de krachtcentrale van de plant en in ons lichaam heeft deze stof een geweldige sterke werking. Deze stof verhoogt de zuurstofopname, vergroot de energie, werkt sterk ontstekingsremmend en is ontgiftend. Chlorofyl maakt je lichaam dus schoon en gezond.

6. Kijk uit met vetten

Vetten zijn onmisbaar en belangrijk voor een goede gezondheid. Vetten helpen bijvoorbeeld bij de opname van vitaminen en zijn onmisbaar bij het goed functioneren van onze zenuwen. Dit wil niet zeggen dat we veel vetten nodig hebben. Vetten vertragen onze stofwisseling. En door ons lichaam wordt vet gezien als een reserve energie en word dus primair opgeslagen. Al het vet wat je eet gaat dus rechtstreeks naar je vetcellen.
Hoe gezond we ook eten, kijk altijd wel een beetje uit met noten, zaden advocado’s en olie. Je hoeft niet bang te zijn dat je te weinig vetten binnenkrijgt want alle plantaardige plantaardige voeding bevat vetten van erg hoge kwaliteit. Ja, zelfs een appel of spinazie bevat deze gezonde vetten.

7. Eet voldoende koolhydraten

Alle cellen in ons lichaam hebben koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Ons lichaam loopt op suikers. Het is daarom belangrijk om veel gezonde koolhydraten binnen te krijgen. Suikers uit fruit zijn een perfecte energiebron. Maar ook complexere koolhydraten zoals die uit groente, bonen en granen zijn belangrijke leveranciers.
Gezonde koolhydraten versnellen de stofwisseling en helpen je hiermee de overtollige vetten te verbranden. Bovendien geven deze je energie en vitaliteit. De verbarnding van koolhydraten levert nauwelijks afvalstoffen op. dus, Pure en schone brandstof!

8. Eet genoeg

Eén van de grootste gevaren van een goede gezondheid is lijnen. Het klinkt zo logisch. Je bent te dik dus ga je minder eten om af te vallen. Maar terwijl je aan het lijnen bent en minder eet gaat je lichaam in een spaarstand en geen herstel van de cellen en organen plaatsvind. Je zult hierdoor, zodra je weer gestopt bent met lijnen, je oude gewicht weer snel terug krijgen.
Het beste advies is dus: eet genoeg! Nog veel belangrijker dan hoeveel je eet is wat je eet. Als je royaal, schoon, waterrijk, vezelrijk, koolhydraat rijk plantaardig voedsel tot je neemt zal je lichaam in staat zijn zich te herstellen en ontgiften. Het verliezen van gewicht is dan één van de gevolgen die je kunt verwachten. Het herstellen van energie en gezondheid hoort er ook bij.

9. Beweeg dagelijks

Het lichaam is gebouwd om te beweging. De meeste van ons hebben een extreem passief leven. Een lichaam dat niet beweegt kan niet gezond worden. Probeer dus dagelijks wat te bewegen. Neem de trap in plaats van de lift, ga met de fiets naar je werk in plaast van met de auto. Maak een wandeling tijdens je pauze of ga een sport beoefenen waar je plezier in hebt. Het is niet nodig dagelijks keihard te trainen om gezond te worden. Maar met helemaal geen beweging zal het moeilijk gaan.

10. Ga naar buiten: schone lucht

Je kunt weken zonder voeding en dagen zonder water. Maar 10 minuten zonder schone zuurstof zal niet gaan. Schone lucht is dus van levensbelang. De zuurstof en lucht in ons huis of op kantoor is vaak behoorlijk verontreinigd. Ga dus zo vaak mogelijk naar buiten als je kunt. Met de lucht die je uitademt voert ons lichaam veel afvalstoffen naar buiten. Met de schone lucht die we weer inademen voedt je elke cel in je lichaam. Ga dus lekker naar buiten en adem diep in en uit!

11. Geniet van de zon

Zonlicht is de bron van al het leven. Planten vangen energie van de zon op met het bladgroen in hun bladeren. Dit proces heet fotosynthese. Maar het zonlicht heeft ook een directe invloed op het functioneren van het menselijk lichaam. Als zonlicht bijvoorbeeld onze huid raakt, zet de huid cholesterol om in vitamine D.
Vitamine D de calciumhuishouding in je lichaam. (heel belangrijk voor gezonde botten) en speelt een vitale rol in ons immuunsysteem. Bij gebrek aan vitamine D word je moe en sneller vatbaar voor ziekte. Zonlicht is dus erg belangrijk bij een goede gezondheid. Een dagelijks portie zon is daarom heel erg belangrijk.

Je moet hierbij natuurlijk wel uitkijken voor verbranding, want dat kan weer leiden tot huidkanker. Toch is het raadzaam geen zonnebrandcrèmes te gebruiken. De chemische stoffen in deze cremes worden opgenomen door je huid en kan leiden tot nieuwe ophoping van gifstoffen. Kies daarom liever voor onbeschermde maar beheerste blootstelling aan de zon. Bouw het heel langzaam op. Laat je huid wennen aan de zon en vermijd in alle gevallen verbranding. De beste bescherming tegen de zon is in de schaduw of lichte kleding.

12. Ontspan en zorg voor een goede nachtrust

Slapen is het belangrijkste moment van je dag. Tijdens deze uren van rust kan er herstel plaatsvinden in je lichaam. Uitgeputte organen krijgen rust, beschadigde cellen worden weer geheeld en verstoorde balans wordt weer hersteld. Als je energiek en slank door het leven wil gaan moet je je slaap bewaken als een kostbaar goed. ontspan jezelf in de uren voordat je gaat slapen en zorg voor een verduisterde kamer en voor voldoende frisse lucht.
Zorg dat je niet vlak voor je gaat slapen nog gaat eten. Als je met een lege maag gaat slapen zul je ‘s ochtends uitgeruster wakker worden.

Voor meer informatie ga naar: 28-dagen programma plus met 7-daagse Basiscursus Planteneten

Geef een reactie

Connect with Facebook

Close
Please support the site
Het laatste Nieuws en de beste Tips snel en makkelijk lezen? Volg ons op Twitter, Facebook of Google+

Twitter

Facebook

Google+